Twitter vooral gebruikt voor ‘zinloos gebabbel’

Volgens Pear Analytics (zie het artikel in De Standaard en het artikel op hun blog) bestaat iets meer dan 40% van de conversaties op twitter uit “oppervlakkig geklets”. 37% van de tweets vormen een conversatie, en de andere percentages zijn dus bijna onbelangrijk te noemen.

De conclusie die Pear Analytics trekt is eigenlijk geen conclusie. Pear Analytics vraagt zich af of twitter een tool zal blijven waarop vooral dingen gepost zullen worden die weinig met andere twitterati te maken hebben, of dat de dienst zich zal verschuiven richting nieuwsdienst.

Leuk, zo’n studie waar geen conclusies uit getrokken worden. Wat betekent dat, 40% “oppervlakkig geklets”? Die term komt zo negatief over, terwijl het dat eigenlijk helemaal niet hoeft te zijn. Bij twitter draait het zeker niet altijd om nuttige informatie. Het gaat voor een groot stuk ook over–om het in marketingtermen te zeggen–profilering van een brand (dat kunnen personen zijn, of merknamen). Dat je een broodje met kaas aan het eten bent, is impliciete profilering. Net zoals je jezelf profileert wanneer je in een gezelschap wijn of champagne drinkt in plaats van bier of cava.

Bovendien is en blijft de vraag die bij twitter bovenaan staat nog steeds “What are you doing?” Waarom zou dat moeten veranderen in “what breaking news is going on in the world right now?” Het leuke en verslavende aan twitter is net voor een deel dat oppervlakkig geklets. En als je alleen de mensen volgt die je echt interesseren, dan kom je vanzelf op interessant oppervlakkig geklets uit. Het probleem is natuurlijk dat er ook cowboys rondlopen die zoveel mogelijk followers willen scoren. Well too bad for them.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *